Thursday, March 12, 2009

Maafkan gua yang selalu lupa.















"Bukankah Kami telah melapangkan dadamu (Muhammad)?

dan Kami telah pun menurunkan bebanmu darimu
,
yang memberatkan belakang mu
,
dan Kami tinggikan sebutan namamu bagimu
,
maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan
,
sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan
,
maka apabila engkau telah selesai (dari suatu urusan lain),
tetaplah bekerja keras (utk urusan lain-kembali pada Tuhanmu)
,
dan hanya kepada Tuhanmulah engkau berharap."


- al-Insyirah

Surah ini telah acapkali menjadi pengubat hati gua, di kala situasi menjadi terlalu mendesak hingga gua rasa lemas dan terkadang tidak mampu untuk gua teruskan lagi. Alhamdulillah, benarlah seperti yang apa mak gua sering pesan, keadaan akan berubah bila kita redha terhadap ketentuanNya.

Hakikat itu memang sesuatu yang terlalu pahit untuk kita telan, tapi ingatkah kita bahawa Allah itu
al-Rahman dan al-Rahim?

No comments:

Post a Comment