Tuesday, June 23, 2009

The love of a father.

…and think not you can direct the course of love, for love, if it finds you worthy, directs your course…
-The Prophet, Khalil Gibran.

Ahad lepas merupakan tahun kedua gua menyambut hari bapa (sebagai seorang bapa). Alhamdulillah, sehingga kini, sebagai seorang bapa gua masih belum menerima sebarang aduan dari pihak 'pengguna'. Haha. Hopefully gua dapat mengekalkan prestasi yang cemerlang ini sehingga bila-bila.

Bila difikirkan kembali, bukannya mudah untuk seorang bapa walking the talk. Untuk menjadi seperti serumpun buluh yang mampu tegak berdiri selepas ribut melanda, anda memerlukan lebih dari ketabahan hati. Adakalanya gua sendiri terpukul jua oleh badai yang melanda. Being a father is a permanent contract which consumes every bit of you, little by little. Whether you remain as the same man as before have always been the issue. Kejutan dan ujian akan datang pada bila-bila masa, dalam bermacam bentuk dan rupa. Bila mana (yang kerap terjadi) sang bapa tersebut merasakan sudah cukup lemah akibat menghadapi sesuatu ujian, dia sebenarnya masih belum didatangi dengan ujian sebenar; ujian terhebat yang memaksa sang bapa tersebut terpaksa sekali lagi menggunakan segala ilmu yang telah dipelajarinya, kecekapan akalnya, kekuatan jiwanya dan kepantasan daya analitiknya dengan saki-baki tenaga yang masih ada. Persoalan yang sering ditanya; adakah sang bapa itu akan masih kekal berdiri teguh dengan semangat yang masih jitu dan hati yang masih membara dengan rasa cinta pada akhir perjuangan?

But if you ask me, does it really worth it in the end, with all the tears, all the sleepless nights, all the fear and the anxieties, the bruised feelings, the shattered heart and the wounded emotions? I would gladly say every second of it, when I see Sarra smiles.

Kebelakangan ini gua dan family sering dipuji oleh kawan-kawan tentang betapa kuatnya kami menghadapi ujian. To be honest, gua tak pernah rasa diri gua kuat. Apa yang gua tahu, gua sayang Sarra dan Ita. That's it. I love them so very much that I know no matter what, LOVE WILL ALWAYS FIND A WAY. Rasa cinta itulah yang banyak membantu gua menghadapi semua ujian itu. Gua semakin dapat menerima bahawa Sarra bukan sakit (fahami maksudnya), it's just that Allah tak berikan semuanya pada Sarra secara pekej lump sum. Satu demi satu, sedikit demi sedikit. Atas sebab apa, hanya Dia-lah yang maha mengetahui. Tugas gua sebagai seorang bapa adalah untuk membantu Sarra 'mencari' semua ini, membantunya untuk berbicara dengan Allah dan membantunya mengetahui bahawa kasih sayang gua tidak pernah dan tidak akan terpadam selama izin-Nya.

Dan oh, selamat hari bapa.

1 comment:

  1. hmmmm...what more can i say bebeh? ayg cayam abg!!! & anak kite jugak...

    ReplyDelete